'Ik streef er naar om publiek en nieuwe muziek nader tot elkaar te brengen. Niet door versimpeling of popularisering, maar door het zoeken naar een nieuwe muzikale taal die mensen raakt in het hart.'
Biografie
Bastiaan Brink (1973) is componist, pianist en maker van locatie-specifiek theater.
Als solist geeft hij pianorecitals. Zijn muziek beweegt zich op het grensvlak van compositie en improvisatie, klassiek en jazz, tonaliteit en dodecafonie en creëert een eigen niet nader in te delen klankwereld.
In combinatie met zijn eigen werk speelt Brink composities van uiteenlopende componisten wiens muziek zich kenmerkt door een existentiële vitaliteit en een eigenzinnige klankkleur.
Naast zijn solo-optredens produceert hij locatie-specifieke voorstellingen in samenwerking met diverse choreografen en beeldend kunstenaars. Hierin maakt hij hedendaagse muziek voor een breder publiek toegankelijk, door het uit te voeren op bijzondere locaties en uitgangspunt te maken van een boeiende theatrale context.
Tot zijn belangrijkste projecten behoren 'Tombola van Toonzetting' (1997), 'De Beelddrager' (1998), De Ultieme Klank' (2001), 'Duiveldansen II + III + IV' (2007) en 'Iceland – Reduced Musical Landscapes' (2023).
In 2002 richtte hij het Bergen Kwartet op. Zij streven naar een nieuwe interpretatie van het complete werk voor vier vleugels van de Nederlandse componist Simeon Ten Holt.
‘From dusk till dark’
Iceland – Reduced Musical Landscapes
© Jürgen Wieser
Arvo Pärt
Maurice Ravel Douwe Eisenga
Bastiaan Brink
Simeon Ten Holt
Claude Debussy
Ludwig van Beethoven
Galina Ustvolskaya
Johann Sebastian Bach
Für Alina
Le Gibet
For Mattia
Prologue
Aforisme II
Des pas sur la neige
Mondscheinsonata
Sonata Nr. 5 / Part 9
Air
8’
7’
6’
5’
5’
5’
6’
3’
3’
EENVOUD ALS WARE KENMERK VAN HET SCHONE
EEN TOCHT DOOR ‘REDUCED MUSICAL LANDSCAPES’
VAN SCHEMER TOT DUISTER
Het pianorecital ‘From dusk till dark’ is een muzikale tocht, geïnspireerd op de eenvoud, schoonheid en verstilling van het foto-project ‘Iceland – Reduced Landscapes’ van de Duitse fotograaf Jürgen Wieser.
Optie: te combineren met de fototentoonstelling van Jürgen Wieser. Voor meer info over de fotograaf: www.shadowgraphy.de
Bastiaan Brink
Kleur 1 | 2 | 3
Het Pad van de Madelieven
Witte Figuren van Krijt
Wachters in de Nacht
Encore
Intermezzo Erotico
Teddy Liederen
(geen titel)
Prologue
Solo Piano Nr. 1
(1994)
(1996)
(1997)
(1998)
(2002)
(2005)
(2007)
(2008)
(2018)
(2024)
14’
21’
8’
11’
5’
7’
15’
16’
4’
48’
EEN NIEUWE KLANKWERELD
'IK STREEF ER NAAR OM PUBLIEK EN NIEUWE MUZIEK NADER TOT ELKAAR TE BRENGEN'
'EEN VITALE MUZIKALE TAAL DIE MENSEN RAAKT IN HET HART'
LANGS DE LIJN VAN EEN VRIJE, LATERALE ASSOCIATIE
EEN ROUTE UITGEZET IN HET ONGEWISSE
Pianocomposities van Bastiaan Brink vormen een eigen genre op het raakvlak van de categorieën klassiek en jazz. Aan de grens van het tonale en het atonale centrum zoekt hij naar een nieuw klankuniversum dat de luisteraar deelgenoot maakt. Concerten hebben het karakter van een muzikale reis die zich ontwikkelt langs de lijn van een laterale, melodische associatie en zich kenmerkt door een ritmische, gelaagde vertelling.
Optie: te combineren met een tekensessie van kunstenares Guusje Kaayk. Op haar eigen onnavolgbare wijze legt zij de pianist vast in een reeks impressies. Het tekenproces wordt gefilmd en is voor het publiek live te volgen op een beeldscherm.
Bastiaan Brink - Colors part 3
played by Bastiaan Brink
Bastiaan Brink - Het Pad van de Madelieven part 2
played by Bastiaan Brink
Bastiaan Brink - Witte Figuren van Krijt part 3
played by Bastiaan Brink
Bastiaan Brink - Het Pad van de Madelieven part 4
played by Bastiaan Brink
Bastiaan Brink - Het Pad van de Madelieven part 6
played by Bastiaan Brink
Bastiaan Brink - Comprovisation
played by Bastiaan Brink
Simeon ten Holt
Soloduiveldans nr. 2
Soloduiveldans nr. 3
Soloduiveldans nr. 4
(1986)
(1990)
(1998)
30’
20’
17’
HET HOOGTEPUNT IN ZIJN MUZIKALE OEUVRE
‘IEDER MENS WORDT GELEID DOOR EEN ENGEL EN EEN DEMON…’
MUZIEK DIE DE KRACHT VAN HET LEVEN IN AL ZIJN SCHAKERINGEN BESCHRIJFT
‘MEN WENTELT HET IN TIJDRUIMTE ZWEVENDE MUZIKALE DING
EN ZOEKT DE VERSCHILLENDE POSITIES TEN OPZICHTE VAN HET LICHT’
De technisch veeleisende Soloduiveldansen behoren tot het hoogtepunt van Simeon ten Holt's oeuvre. Hun repeterende structuur schept een marge van vrijheid waarin voor de pianist ruimte bestaat om te spelen met accenten, dynamische contrasten en verschillende muzikale lagen. Hierdoor wentelt hij het in tijdruimte zwevende muzikale object en zoekt de verschillende posities ten opzichte van het licht. Vanwege deze vrijheden zijn de Soloduiveldansen zowel voor pianist als publiek altijd weer een uniek muzikaal avontuur.
Optie: te combineren met dans. Choreografen Ireen Kurvers, Hillary Blake Firestone en Eva Baumann lieten zich inspireren door de muziek. Zij ontwikkelden ieder een solo waarin muziek en dans een dialoog aangaan door te experimenteren met wisselend initiatief.
Simeon ten Holt - Soloduiveldans 2
played by Bastiaan Brink
Simeon ten Holt - Soloduiveldans 4
played by Bastiaan Brink
Simeon ten Holt - Soloduiveldans 3
played by Bastiaan Brink
Galina Ustvolskaya
Sonate nr. 1
Sonate nr. 2
Sonate nr. 3
Sonate nr. 4
Sonate nr. 5
Sonate nr. 6
(1947)
(1949)
(1952)
(1957)
(1986)
(1988)
9’
7’
15’
14’
17’
7’
‘ER IS GEEN RELATIE TUSSEN MIJN MUZIEK EN DIE VAN ENIG ANDERE COMPONIST…’
EEN DYNAMISCH SPECTRUM VAN ZES FORTES TOT VIER PIANISSIMO’S
SPELEN IN VOLLEDIGE OVERGAVE
DE UITERSTE GRENS VAN HET IN KLANK UITDRUKBARE
GELUID IN ZIJN MEEST PURE EN OORSPRONKELIJKE VORM
Wie de Sonates van Galina Ustvolskaya beluistert wordt getroffen door een intense oerkracht. Sommigen beweren dat het in haar composities niet gaat om muziek, maar om geluid in zijn meest pure en oorspronkelijke vorm. Voor een pianist vergen deze stukken het uiterste van zijn fysieke en mentale spankracht. Met een dynamisch spectrum variërend van zes fortes tot vier pianissimo's en het begrip expressief gekoppeld aan vrijwel iedere noot, dient hij te spelen in volledige overgave, alsof zijn leven er van af hangt.
Optie: te combineren met de film 'Toonmeesters' van Reinbert de Leeuw en Cherry Duyns. Op magistrale en ontroerende wijze laat de film zien hoe de oorsprong van deze bijzondere klankwereld samenhangt met een volledige existentiële eenzaamheid.
Galina Ustvolskaya - Sonata 5 part 1-2
played by Bastiaan Brink
Galina Ustvolskaya - Sonata 5 part 5-6
played by Bastiaan Brink
Galina Ustvolskaya - Sonata 5 part 9
played by Bastiaan Brink
Galina Ustvolskaya - Sonata 1 part 4
played by Bastiaan Brink
Galina Ustvolskaya - Sonata 6
played by Bastiaan Brink
Bergen Kwartet
Simeon ten Holt
Canto Ostinato
Lemniscaat
Meandres
(1979)
(1983)
(1998)
2 of 4 pianisten
avondvullend
avondvullend
avondvullend
DUUR: ONBEPAALD
'WERK IN UITVOERING...'
RUIMTE VOOR IMPROVISATIE EN MUZIKALE INGEVINGEN
‘VOLGENS EEN SYSTEEM VAN ONDERLINGE AFSPRAKEN OF L’IMPROVISTE…’
‘VOOR ZOWEL SPELERS ALS PUBLIEK
ALTIJD WEER EEN ONGEKEND EN UNIEK MUZIKAAL AVONTUUR’
Tijdens een uitvoering van Canto Ostinato, Lemniscaat of Meandres staan de vleugels in een kruisvorm opgesteld zodat de pianisten optimaal kunnen communiceren met tekens. De spelers van het Bergen Kwartet maken met betrekking tot de speelwijze een reeks afspraken, maar daarnaast is er tijdens de uitvoering voortdurend ruimte voor improvisaties en muzikale ingevingen. In een liminele zone die onafhankelijk is van tijd en plaats, streven zij naar een uitvoering die de kracht van het leven in al haar schakeringen beschrijft.
Optie: te combineren met het Viervleugelpaviljoen van beeldend kunstenaar Dré Wapenaar. Een speciaal voor de muziek van Ten Holt ontworpen tent, waarin het publiek tussen de vleugels wordt gepositioneerd en het fenomeen van de klankversmelting lichamelijk ondergaat.
Simeon ten Holt - Meandres
played by Bastiaan Brink
Beeldmateriaal
Klik op de foto voor meer beeldmateriaal.
Contact
Als u meer informatie wilt over Bastiaan Brink stuur dan gerust een e-mail.